Yoga stijlen

De lessen van yoga studio Za zijn een mix van Hatha Yoga en Critical Alignment Yoga. Hieronder vind je uitleg over deze yoga stijlen.

Daarnaast vind je informatie over de doelgroeples, dit is een les bestemd voor cursisten waarvoor de reguliere les te belastend (voor de gewrichten) is of als er bepaalde klachten zijn.

Zie het rooster voor wanneer je welke les kunt volgen.

 

Critical Alignment Yoga

Critical Alignment Yoga is een vorm van yoga waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen de bewegingsspieren (bijvoorbeeld aan de armen en benen) en de dieper gelegen houdingsspieren.

 

De bewegingsspieren hebben de neiging om spanning vast te houden en houdingsspieren de neiging te verslappen. Het doel van de Critical Alignment lessen is om de balans tussen deze spiergroepen te herstellen, waardoor het lichaam zonder spanning vrij kan bewegen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van verschillende hulpmiddelen (tools) zoals de strip voor de bovenrug, onderrug rol, boog en schouderstandbankje.

 

Critical Alignment Yoga leert je rechtop te zitten, te lopen, op een juiste manier te bukken en de ademhaling vrij te laten stromen van buik naar borst. Vrijheid en ruimte worden weer voelbaar. De natuurlijke flexibiliteit van het lichaam keert terug.

 

Hatha Yoga

Hatha yoga bestaat uit houdingen en oefeningen (asana's) waarbij alle spieren in het lichaam gebruikt worden. De oefeningen zijn er op gericht je bewust te maken van de spanning in het lichaam. Spanning maakt de spieren kort en stijf, waardoor je belemmerd wordt bij het maken van bewegingen. Ook wordt daardoor de doorbloeding in spieren en organen minder. 

De spanning in het lichaam wordt weer losgemaakt en losgelaten door het bewuste gebruik van de ademhaling. Tijdens de oefeningen merk je heel duidelijk dat er een verband bestaat tussen de spanning en je ademhaling: spanning zorgt ervoor dat je bv. de adem vasthoudt of moeilijker gaat ademen. Door je tijdens een houding te concentreren op je adem merk je dat je controle hebt over je adem en je adem kunt sturen. Als de ademhaling rustiger wordt en meer ontspant, ontspannen ook de spieren steeds beter. De oefeningen gaan daardoor geleidelijk steeds beter. Alle yogahoudingen zijn een combinatie van het gebruik van het lichaam en het gebruik van de adem.

Het loslaten van de spanning uit de spieren zorgt er ook voor dat emoties en stress, die verbonden zijn met die spieren, worden losgelaten. Daardoor ontstaat ontspanning en een sterker gevoel van geestelijke balans.

 

Het richten van de aandacht op het voelen van je lichaam en de ademhaling zorgt ervoor dat de concentratie toeneemt en de stroom losse gedachten in het hoofd afneemt, waardoor je meer innerlijke rust ervaart.

 

Doelgroeples

Bij yoga studio Za kun je ook terecht voor een doelgroeples. Deze les is bestemd voor mensen met chronische aandoeningen (zoals bv. reuma), fysieke beperkingen of tijdelijke blessures waardoor zij niet aan een reguliere les mee kunnen doen.

 

De oefeningen zijn speciaal aangepast en kunnen indien nodig ook vanaf een stoel worden gedaan.

Deze les is zeer geschikt voor ouderen! Ook als je liever een wat rustiger les wilt volgen kun je aan deze les deelnemen.

 

Wil je meer weten over deze les en of deze voor jou geschikt is? Neem gerust telefonisch contact met mij op.

 

Pilates

 

Pilates valt niet onder de yogastijlen, maar ik wil het hier toch noemen. In yogastudio Za zijn er ook wekelijks Pilates lessen. De training is een effectieve work-out voor je kernspieren (ook wel 'core' genoemd: een korset van spieren rondom je rug, buik en bekken), zonder zware belasting.

Tijdens deze training ligt de focus op houding, stabiliteit, coördinatie en ademhaling. Het is een work-out die spiergroepen tegelijkertijd versterkt en rekt om een evenwichtig en soepel lichaam te krijgen. De oefeningen worden uitgevoerd op een mat met gebruik van je eigen lichaamsweerstand. Dit resulteert in een sterkere 'core', een betere houding en algehele fysieke fitheid.